Nnieuws kon een dossier van de NMBS over haar plannen voor de Kempen inzien. De NMBS creëert vanaf december 2014 een nieuwe verbinding IC11: "Binche-Brussel-Herentals-Turnhout" die zal stoppen in Binche, Leval, La-Louvière-Sud, La-Louvière-Centre, Ecaussines, Braine-le-comte, Tubize, Halle, Brussel-Zuid/Centraal/Noord, Vilvoorde, Mechelen, Lier, Herentals, Tielen, en Turnhout. Tot enkele jaren geleden bestond er de - voor de stiptheidscijfers - rampzalige verbinding Turnhout-Manage. Manage ligt tussen Ecaussines en La-Louvière. Binche ligt nog een 20-tal kilometer verder.
Genant dieptepunt in stiptheid
De stiptheid van de huidige IC-trein tussen Brussel en Turnhout bevindt zich tijdens de spits reeds op een genant dieptepunt (de stiptheidscijfers per maand zijn te raadplegen op de website van de NMBS). Dit heeft ook betrekking op de reizigers voor de rest van de Kempen (tussen Herentals en Mol/Neerpelt), aangezien de IR Antwerpen-Mol-Neerpelt-Hamont aansluiting geeft op de trein komende van Brussel indien deze op tijd is.
De uren blijven ongeveer hetzelfde voor de Kempense reizigers. Het traject van Turnhout naar Brussel-Zuid zal evenwel 4 minuten langer duren.
Het grootste probleem is het materieel, de treinen zelf, die de NMBS voorziet op deze verbinding. Momenteel rijden in de daluren de MR80 (drieledigen uit bouwjaar '80-'83 die men nu aan het moderniseren is) en in de spits moderne M6-dubbeldeksrijtuigen (normaal gezien 8 stuks) met moderne type 18-locomotieven. Deze zijn noodzakelijk om de grote en groeiende reizigersaantallen in de spits op te kunnen vangen.
Vanaf Lier zitten deze propvol.
In het nieuwe plan zijn deze types treinen niet meer voorzien voor de Kempen. Men zal deze vervangen door de aftandse en onbetrouwbare vierledige MR75, en dit zowel in de daluren als in de spits. De capaciteit van 2 MR75 (= 8 rijtuigen) is heel wat minder dan die van de huidige 8 dubbeldeksrijtuigen. Overigens hebben de dubbeldeksrijtuigen airco, en de vierledigen niet. En ook op de relatie IC30 "Turnhout-Antwerpen" zullen enkel nog vierledigen rijden.
De frequentie in de spits van deze IC11 blijft jammer genoeg maar één trein per uur. De NMBS legt wel 's ochtends en 's avonds wel een extra piekuurtrein in, maar dit zal ook slechts met één MR75 worden gereden, hetgeen te weinig is gezien het aantal reizigers.
Sombere vooruitzichten voor de Kempen
Samengevat ziet het er vanaf december somber uit voor de Kempense treinreiziger. Momenteel rijden er van en naar onze regio comfortabele en betrouwbare treinen, maar met een slechte stiptheid. Als de plannen in zijn huidige vorm doorgaan, gaat het met de stiptheid van kwaad naar erger en zal de reis bovendien een heel stuk minder comfortabel worden gezien het minderwaardige materieel dat de NMBS wil inzetten in onze regio. WDG / Nnieuws / foto's archief Nnieuws.